Na filmovém plátně se většinou objevovala v menších rolích. O to víc zůstává v paměti tam, kde dostala větší příležitost. Marie Málková (84) si ve snímku Vím, že jsi vrah zahrála postavu Olgy. Byla krásná, výrazná, a hlavně jiná než herečky, které tehdy plnily stránky časopisů.
Tvrdohlavá herečka s hlavou plnou nápadů
Narodila se ve Vysokém Mýtě, vyrůstala v četnické rodině a už jako malá milovala poezii a divadlo. Recitovala, hrála, soutěžila. Všechno ji táhlo tím jedním směrem. Po gymnáziu šla na DAMU a v roce 1962 nastoupila do Divadla Na zábradlí. Tam si jí všiml režisér Jan Grossman. Pozval ji ke spolupráci a později i k oltáři.
„Řekl mi: To je pan Havel, bude pro nás psát hry a vy v nich budete hrát,“ vzpomínala Marie Málková v rozhovoru pro Divadelní noviny. Byla mladá, zdrženlivá a divadlu malých forem příliš nevěřila. Ale Grossman ji přesvědčil. A tak začala hrát v Havlových hrách. Vyrozumění. Zahradní slavnost. A další.
Jenže přišel rok 1968 a s ním konec. Ne přímo herectví, ale konce byly všude. V divadle, v životě, v možnostech. Marie Málková kvůli postojům odešla z angažmá a dlouhá léta se živila jako herečka na volné noze. Měla smůlu, nebo spíš příliš pevnou páteř. V televizi a filmu tehdy dostávaly přednost jiné. Ona hrála v divadlech mimo Prahu, hostovala, učila.
Když už film, tak výjimečný
A právě v této době přišla role ve filmu Vím, že jsi vrah (1971). Psychologický thriller režiséra Petra Schulhoffa s temnou atmosférou, kde byla každá postava něčím zvláštní. Málková si zahrála Olgu. Sice ne přímo hlavní roli, ale výraznou.
Schulhoff měl při obsazování jasnou představu. Do filmu chtěl pouze brunetky. Světlovlasé herečky jako Jaroslava Obermaierová musely nosit tmavé paruky. Málková mezi nimi působila přirozeně. Nepůsobila jako někdo, kdo se snaží zapadnout, ale jako někdo, kdo v tom příběhu opravdu žije.
Ten film má dodnes zvláštní energii. Vznikl podle motivů z románu Skrze koho podezření rakouského autora Alexeje Gsöllhofera. Vraha Pavla Zacha si zahrál Jiří Adamec. Právě s ním točila Alena Vránová scénu ve vaně, která málem skončila tragicky. Vránová se začala opravdu topit, dostala se jí voda do plic, ale štáb si myslel, že je to herecký výkon. Zachránil ji až přivolaný lékař z Barrandova.
Drobností, které ve filmu přehlédnete, je víc. Například plakát skupiny Deep Purple v pokoji vraha. Nebo fakt, že psychiatra Miloše Williga nadaboval Oldřich Velen. Nebo že odborným poradcem byl se*uolog Miroslav Plzák.
Talent, který se nikam necpe
Filmů Marie Málková natočila několik desítek. Pamatujete si ji jako manželku Waldemara Matušky ve Všichni dobří rodáci? Nebo jako partnerku Ladislava Smoljaka v Kulovém blesku? Každá její role měla váhu. Ne kvůli délce, ale kvůli tomu, jak ji podala.
Po revoluci se vrátila do Divadla Na zábradlí. Později přešla do Divadla pod Palmovkou, kde ji režisér Michal Lang obsadil do několika výrazných rolí. Matka Bovaryová. Vědma Irma. Frau Eber. Získala tři Ceny Alfréda Radoka za hlavní ženský výkon. Věnovala se i pedagogice, vyučovala na vyšší odborné škole a později na DAMU.
Nikdy se netlačila dopředu. Sama o sobě řekla, že potřebuje roli, která ji zaujme hned na začátku. „Třeba jedete po schodech v metru, bleskne vám v hlavě věta z role a najednou vyskočí určitá barva a chuť té postavy,“ popsala svůj proces v rozhovoru pro Divadelní noviny.
Snímek Vím, že jsi vrah… můžete zhlédnout na Primě v sobotu 20. prosince od 12:00.




